Kapitel 1

En sak jag brukar bli väldigt ledsen för är hur vissa personer kan behandla personalen i affärerna.
Tror ni att jag frågar om du vill ha hjälp för att jag tror att du är dum i huvudet? Tror du jag tipsar om att det finns öronhänge till halsbandet du ska köpa för att jag tror att du är blind och inte sett det eller för att försöka manipulera dig till att köpa köpa köpa?
Visst det finns butiksbiträde/säljare som ljuger, överdriver och försöker lura på dig saker för att själv tjäna på det. Men som tur är de få .. Och oftast handlar det inte om ovanstående påstående, utan om att de får provision mm, alla måste väl överleva, sparar kanske till sin drömresa eller studerar.

Och jag säger inte att man ska ljuga, manipulera och lura, de som gör det passar inte som säljare, jag hatar själv sånna. Men om 10 personer av 100 missbrukar detta, gissa vem det är som får lida för detta? Jo vi andra ..

Visst, i de flesta butiker förekommer merförsäljning. Det kan vara på det tysta sättet "ta 3 betala för två" vid kassan, eller att butiksbiträdet enkelt frågar dig när du handlar hårsnoddar om du behöver klämmor också kanske? Men ingen tvingar dig till att köpa, du har din fria vilja att säga ja eller nej.

Och visst, det finns säkert de ställen du är tvungen att "köra det falska spelet" för det säger din chef att "så gör vi här, du vill väl överleva?" Men tänk efter, vill du verkligen jobba där då? Du kanske måste stå ut med detta ett tag fär att du har en familj att försörja, det är inte alltid man vill göra som chefen säger, men du gör det för att överleva. Eller hur?

Och de finns de andra ställen du ska "uppleva vissa krav", "detta är vår affärsidé" eller liknande, men faktiskt, på de flesta ställen handlar det bara om sunt förnuft. Som att t ex hälsa när någon kommer in i butiken, fråga om de vill ha hjälp, eller merförsälja. För 5 av tio gånger har kunden faktiskt inte sett att det finns öronhänge till halsbandet, eller kommer på "javisst ja, jag behöver ju nya klämmor".

Jag skulle kunna skriva en hel bok om detta, berätta om riktigt hemska egna upplevelser både som säljare och som kund. Men jag lämnar detta för idag, men snälla, nästa gång du ska handla och tänker vara snäsig när jag frågar dig hur det går för dig eller om du vill ha hjälp. Kom ihåg detta då .. Det räcker med ett ja eller nej, det ska alla kunna acceptera.

Kommentarer
Postat av: Sannalitens

Svar: Okej! Vad har du för planer för imorgon då?

2010-10-06 @ 10:07:42
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Postat av: Lucas

Hejsan, vad göres? :)

2010-10-06 @ 16:44:17
URL: http://modegrabben.blogg.se/

Skriv något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0